Om oss

På streif er nettstedet for hundeinteresserte. Her finner du artikler, kurs og aktiviteter om friluftsliv med hund og naturlig hundetrening.Vi fremmer trening basert på hundens personlighet, følelser, og medfødte evner og interesser.

På streif drives av Kari Isingrud. Jeg har lang og allsidig hundefaglig erfaring. Jeg har vært hundefører med godkjent lavinehund og hundeførerutdannelse i Norske Redningshunder (NRH), og har i mange år drevet allsidig trening av hund bl.a. lydighet, bruks og i trekkhundmiljøet i Norsk Polarhundklubb. Jeg har studert hundefag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, og idrettsvitenskap ved Norges Idrettshøgskole, med fordypning i friluftsliv.

Mine hunder

1988-1997: Bruksschäferen Warjo - Godkjent lavinehund i Norske Redninghunder (NRH) og en fantastisk turvenn som kløvet og trakk pulk overalt i skog og fjell. Vi var medlem av treningsgruppe med folk fra politiet og NRH, og deltok på mange treningssamlinger i NRH

1995-2001: Bruksschäferen Simsson - Simsson hadde sterk grad HD (hofteleddsdysplasi) på begge hofter og både turer og trening måtte tilpasses dette. Jeg lærte mye om fysisk trening av hund med særskilte utfordringer.

2001-2015: Samojeden Melis - Melis førte meg inn i i et svært aktivt tur- og trekkhundliv med energisk polarhund. Aktiv i Norsk Polarhundklubb, trekkhundløp. Melis var en koko-hund med sterk vilje og mange interesser. Hun var lettbent og uredd og tok seg fram overalt i vanskelig terreng. Hovedinteressen hennes var mat - som hun var villig til å gå langt for å forsvare. Jeg måtte konvertere fra tradisjonelle treningsmetoder til mer moderne - såkalt positiv hundetrening.

2008- : Samojeden Termos - Tur- og treningslivet med polarhund fortsetter. Termos er mammas gode gutt, og en sterk og flink kløv-og trekkhund.

2017- : Samojeden Primus - Alle gode ting er fem? Primus er en nøye utvalgt valp fra trekkhundoppdrett i Sverige. Han er en ellevilt glad og energisk hund. Vi satser på at det aktive hunde- og turlivet fortsetter i mange år.

Samojedhundene Primus og Termos sitter på stien under frodig grønt løvverk og røde rognebær

Naturlig hundetrening

Vår treningsfilosofi - naturlig hundetrening - bygger på hundens personlighet, følelser, og medfødte evner og interesser. Målet er sunne, robuste og glade hunder, som både er veloppdragne og har et rikt hundeliv.

Naturlig hundetrening er først og fremst en treningsfilosofi for hverdagen og de hverdagslige aktivitetene med hunden. Metoden passer fint for alle vanlige familiehunder. Det er ikke en metode for trening av en spesiell hundesport, men det går likevel fint å trene til en hundesport og samtidig bruke naturlig hundetrening i hverdagen og for grunntrening.

I naturlig hundetrening skjer læring organisk ved at forståelse vokser fram gjennom læringserfaringer over tid - i en relevant kontekst. Det kan skje ved at hunden fritt og selvstendig prøver og feiler og lærer, eller det kan skje gjennom praktisk samarbeid med eier i hverdagen. Da er det situasjonen (konteksten) og konsekvent gjentakelse av oppgaven som gjør at forståelse og læring vokser fram. Den vanlige hundeeier trenger dermed ikke forholde seg så mye til treningsteknikk i hverdagsoppdragelsen.

Naturlig hundetrening bygger også på en etisk forpliktelse til også å la hunden få være hund. Målet med treningen er at hunder både skal tilpasse seg menneskesamfunnet og ha gode liv der de får rikelig utløp for sin naturlige atferd. Alle blir glade av å få være seg selv og få drive med det man er flink til! I naturlig hundetrening brukes alle typer belønninger, men først og fremst naturlige og sosiale belønninger. Hvis man driver med aktiviteter hunden er indre motivert for trenger man ikke like mye tradisjonelle ytre belønninger. Metoden bruker naturen som er en viktig arena for læring og aktiviteter.

Naturen er en læringsarena - der hunden opplever ektefølte utfordringer som den er indre motivert for å løse selvstendig eller gjennom samarbeid med eier.

Les hele artikkelen om naturlig hundetrening og de ti prinsippene for trening: På streif-metoden: Naturlig hundetrening